Monday, March 7, 2011

dua hati jadi satu (?)

Sebelum aku masuk zaman universiti,
sedang aku masih dalam zaman persekolahan
kahwin awal merupakan satu perkara yang tak dapat aku terima akal.
bagi aku, kenapa nak kahwin awal? enjoy zaman muda kau puas puas.
nanti dah kahwin nak buat semua benda tak boleh. lagi lagi bila dah ada anak.
tak boleh sabar? dah gatal sangat nak kahwin?
dann kahwin ketika belajar merupakan satu perkara yang tak mungkin bagi aku.

tapi itu semua ketika aku masih tak dapat berfikir dengan dalam dan betul


masuk zaman universiti, di mesir ini kira.
semua orang. hampir semua orang menggalakkan kita kahwin awal.
aku masih lagi tak faham kenapa.
lama lama baru aku nampak logiknya.


kahwin ini berkat. why waste so much time dating and dating when you know that its wrong
ye lah zaman dah masuk universiti ni aku tengok kawan kawan aku kat sini lah kalau couple ni bukan nak main main lagi dah.
memang betul diorang fikir kau the one untuk aku. aku the one untuk kau.
kalau dah rasa macam tu, tak salah rasanya kalau kahwin je?
daripada nak jumpa senyap senyap dating pegang pegang, nak bersms membazir duit setiap hari, bermanja-manjaan(?)

kalau dah berani bercinta tu, kena lah berani pegang tanggungjawab, komitmen.
kalau tak berani pegang, tak payah mengada nak bercinta.

Kahwin ni yang penting redha.
Redha Allah, ibu bapa, keluarga.
Sebab tu lah jangan lah sebelum kahwin tu bercinta bagai nak rak dating sakan dan berbagai.
Macam mana nak dapat redha Allah kalau macam tu kan?


post panjang lebar ini aku tulis bersempena perkahwinan rakan sebatch aku semalam.
Tahniah. tahniah dan tahniah.
Kalau tengok muka si pengantin semalam, memang berseri seri
tak berhenti senyum.
tetamu semuanya tak berhenti cakap cemburunyaalah, jealousnya lah. nak kahwin jugak lah.





si pengantin baru :) gambar dicuri dari facebook beliau :D siapa yang ambil gambar ini nak marah bagitahu cepat aku delete. hehe

dan memandangkan keduanya masih belajar,
tak ada kenduri besar besaran.
cuma makan makan.
bagus juga. kahwin ni nikah yang penting. yang wajib dulu utamakan.
tak perlu aku rasa kenduri grand grand ni, lagi lagi kalau kau belajar lagi ;)
kalau banyak duit tu lain cerita

aku dengar juga mereka ini nikah khitbah. tidak duduk serumah lagi nanti
memandangkan keduanya masih belajar dan mahu menumpukan perhatian terhadap pelajaran mungkin?

apa apa pun
mereka ini memang patut dicontohi :D
kami pun dah berkira kira siapa yang akan ikut jejak langkah mereka selepas ini.
anda mungkin? hee aku tidak mungkin :D






dengan si pengantin perempuan.
sangat lawa nusaibah semalam :)


aku taklah rapat sangat dengan mereka. sekadar bertegur sapa
maklumlah tak sekelas pun sebelum ni.
baru mula satu kelas dengan si pengantin perempuan 2 bulan lepas aku kira.
cakap pun jarang sangat.
tapi tak salah aku bagi sokongan kan? semoga berbahagia semua! :)




10 comments:

bintu fatimah said...

i like ur comment nina!

:D

nur hanina said...

hee thank youu siti! :D

Anonymous said...

kamu bile lagi nina

NurAfiqahMohdGhazali said...

nina tolong la doa aku ckp kawen doe!!!

faisalmfp said...

anda bila lgi???

kauthar09 said...

setuju! semua..."kalau dah berani bercinta tu, kenalah berani pegang tanggungjawab, komitmen!" :)

nur hanina said...

anonymous ngn mfp: lamaa lagi lah dah calon pun tak ada!
doakan jumpe cepat cepat! :P

yelaa pikaa. aku doakann la ni :D kau pun kena la ready2 haha

hehe terimaa kasih :D memanggg kene punn kan :)

Faisal said...

okay nina, aku dengar cakap ko ni :)

nur hanina said...

wahh kau nak kahwin ke?
yayy! kawen cpt! :P

farah adiba said...

post nina smakin matang...eceh...ak rasa kalau bab ni mmg smue org jd matang...haha